« 2016年3月 | トップページ | 2016年5月 »

2016年4月

2016/04/30

Arte y Parte

Arte_y_parte_122

Arte Y Parte
(年6回、スペイン)
※購読料はお問い合わせください。

Núm. 122 Abril – Mayo 2016

目次

EDITORIAL. Ulises como Jano 
Fernando Huici March

TEXTOS

Cinco estrategias posnacionales de Uiises Carrión
Heriberto Yépez

Ulises Carrión
Tineke Reijnders

Del performance a la performatividad: la participación colectiva en la obra de Ulises Carrión
Sofía Carrillo

El teatro como escritura en acción
Javier Maderuelo

El «robo» que nos corresponde [sobre un acontecimiento que nunca tuvo lugar o el relato del crimen perfecto]
Fernando Castro Flórez

ARTE Y EDICIÓN

"Tell Me What Sort of Wall Paper Your Room Has and I Will Tell You Who You Are"
Javier Maderuelo

Exposiciones

Libros

La salvación de lo bello
Guillermo López Gallego

Transparente opacidad: arte conceptual en los límites del lenguaje y la política —
Ana García Herrá

Oteiza: catálogo razonado de escultura
Javier Maderuelo

Javier Marín: la entereza de los cuerpos despedazados
Carlos Alcorta

El arte no es la política / la política no es el arte: despertar de la historia
Alberto Ruiz de Samaniego

2016/04/29

Guatemala: Quetzal and cross

洋才書魂 No.153
※価格は2016年4月現在
※海外発注

Guatemara_quetzal_and_cross

Guatemala: Quetzal and cross
Exhibition organized by UCLA Museum of Cultural History September 28-December 14, 1975

グアテマラの美術、特に織物をテーマにした展覧会カタログ
University of California, Frederick S. Wight Art Galleries, Los Angeles. 1975
31p., 8.5x11 inches. introduction, essays, catalogue of the exhibit, illustrated with 6 color plates, 17 b&w figures and one map, catalog of the exhibit in stapled decorative wraps.
3,990円(古書)

展覧会紹介サイトの移動

 2016年4月以降のラテンアメリカ、スペイン、ポルトガルの展覧会紹介は、下記にサイトに移動いたしました。

Artésimo

2016/04/27

María Izquierdo and Frida Kahlo-Challenging Visions in Modern Mexican Art マリア・イスキエルドとフリーダ・カーロ、現代メキシコ美術 挑戦する視覚

洋才書魂 151
※2016年4月時点価格
※海外発注

Maria_izquierda_and_frida_kahlo

María Izquierdo and Frida Kahlo
Challenging Visions in Modern Mexican Art

By Nancy Deffebach
University of Texas Press, 2015
251p. Hardcover
8,480円

 マリア・イスキエルドとフリーダ・カーロの二人の作品の新解釈をもとに、国際的評価を得たメキシコの女性アーティストを文化的文脈のなかで分析する。

     Taking a comparative approach that facilitates new interpretations of their work, this study explores how the first Mexican women artists to achieve international recognition successfully challenged prevailing discourses about national identity and gender roles.

     María Izquierdo (1902–1955) and Frida Kahlo (1907–1954) were the first two Mexican women artists to achieve international recognition. During the height of the Mexican muralist movement, they established successful careers as easel painters and created work that has become an integral part of Mexican modernism. Although the iconic Kahlo is now more famous, the two artists had comparable reputations during their lives. Both were regularly included in major exhibitions of Mexican art, and they were invariably the only women chosen for the most important professional activities and honors.

     In a deeply informed study that prioritizes critical analysis over biographical interpretation, Nancy Deffebach places Kahlo’s and Izquierdo’s oeuvres in their cultural context, examining the ways in which the artists participated in the national and artistic discourses of postrevolutionary Mexico. Through iconographic analysis of paintings and themes within each artist’s oeuvre, Deffebach discusses how the artists engaged intellectually with the issues and ideas of their era, especially Mexican national identity and the role of women in society. In a time when Mexican artistic and national discourses associated the nation with masculinity, Izquierdo and Kahlo created images of women that deconstructed gender roles, critiqued the status quo, and presented more empowering alternatives for women. Deffebach demonstrates that, paradoxically, Kahlo and Izquierdo became the most successful Mexican women artists of the modernist period while most directly challenging the prevailing ideas about gender and what constitutes important art.

Nancy Deffebach is an art historian who specializes in modern and contemporary Latin American art. She holds a PhD from the University of Texas at Austin and has taught art history at San Diego State University, Georgia State University, Rice University, and the University of Houston.

2016/04/25

Martin Chambi マルティン・チャンビ

洋才書魂151
※価格は2016年4月現在
※海外発注

Martin Chambi(1891-1973)
ペルー/写真家

マルティン・チャンビ写真展

151-6
MARTÍN CHAMBI, POR SÍ MISMO
Andrés Garay Albújar, Jorge Latorre, Jorge Flores Ochoa, Martín Chamba
S.A. EUNSA. EDICIONES UNIVERSIDAD DE NAVARRA, 2010
320p.
5,140円
Esta monografía intenta contribuir, desde la perspectiva de la investigación histórica y de la crítica fotográfica, a la mejor comprensión de la obra del peruano Martín Chambi, considerado uno de los fotógrafos más importantes de América Latina en el siglo XX. El libro contiene ensayos del fotohistoriador Jorge Latorre y del antropólogo Jorge Flores Ochoa, que analizan desde la interdisciplinariedad y los estudios comparados algunos de los hallazgos más recientes de Andrés Garay sobre este maestro de la fotografía que fue Martín Chamba Jiménez. El título hace referencia a fuentes inéditas, como son, entre otras, los Cuadernos Personales de Autógrafos y Retratos, que permiten un acercamiento nuevo hacia el fotógrafo y al significado de su obra, siempre abierta a la admiración y la controversia.
Martinchambiporsimisimo

151-5
Coffret 5 pionniers de la photographie en 5 volumes : Manuel Alvarez Bravo, Eadweard Muybridge, Martin Chambi, Daido Moriyama, Mathew Brady
Hopkinson, Amanda
PHAIDON FRANCE , 2006
6,660円
Coffret5pioneersmartinchambi

151-4
Martin Chambi: Photographs, 1920-50
Smithsonian Books, 1993
115p.
5,550円
Martinchambismithonian

151-3
MARTIN CHAMBI (Photo Poche n°95)
GARAY-ALBUJAR, ANDRES
ACTES SUD, 2002
144p.
3,790円
L’oeuvre de Chambi est une véritable source de documents anthropologiques et sociologiques sur le Pérou des années 20 et 30 : portraits, paysages, rites…
Martin_chambi_actes_sud

151-2
Fotografias Del Peru, 1920-1950
Martin Chambi
Banco De La Republica, Lima, 1988
106p. 展覧会図録
5,410円(古書)
Martin_chambi_fotografias_del_peru

151-1
Martín Chambi
Amanda Hopkinson
Phadon France, 2001
1,400円から(古書)
Martin_chambi_phaidon
•Martín Chambi (1891-1973) est le premier photographe amérindien à avoir été reconnu internationalement
•Son étude de Cuzco fut très prisée par l’élite locale, dont il imprégna les fêtes, les mariages et les portraits d’une exceptionnelle sensibilité
•Ses images éblouissantes de la vie quotidienne, de l’architecture et des paysages du Pérou révèlent son attachement à son peuple
Amanda Hopkinson, écrivain, traductrice, conservateur et critique, est spécialiste de l’Amérique latine. Directrice de recherches à Cardiff University, elle travaille également sur la littérature internationale à l’Arts Council of England.

« 2016年3月 | トップページ | 2016年5月 »

LIBER 2010

  • Liber2010_041
    スペイン国際ブックフェアLIBER マドリッドとバルセロナで交互に開催される。
無料ブログはココログ