« 金沢21世美術館開館10周年記念「レアンドロ・エルリッヒ -ありきたりの?」 Leandro ERLICH - The Ordinary? | トップページ | El Museo del Prado y los artistas contemporáneos, Museo de Bellas Artes de Bilbao 「プラド美術館と現代美術家たち」 ビルバオ美術館で今年9月開催 »

2014/07/08

アルゼンチン現代アート Arte Contemporáneo Argentino

レアンドロ・エルリッヒ -ありきたりの?
会期 2014年5月3日(土・祝)-8月31日(日)    
会場 金沢21世紀美術館
アルゼンチンの現代アーティスト、レアンドロ・エルリッヒの展覧会

*新書、古書を問わず掲載しています。低価格(古書)をご希望でしたら、ご連絡下さい。

❶ MACRO EN RECOLETA: UN CRUCE DE MIRADAS, 27 de julio al 27 de ago, 2006
Taricco, Clelia (Ed).
4,080円
Buenos Aires, Centro Cultural Recoleta, 2006
26cm, 64p. b/w and color plates. cat., color pict. fldg. wrps.
アルゼンチンのロサリオ現代美術館の現代アート作品コレクション展のカタログ
Exhibition of the collection of contemporary art from the Museo de Arte Contemporáneo de Rosario, Argentina. Catálogo de la exposición dónde se exhibio una muestra de la colección del MACRO (Museo de Arte Contemporáneo de Rosario). Los artistas participantes son: Luis Felipe Noé, Jorge Macchi, Clorindo Testa, Rogelio Polesello, Pablo Siquier, Guillermo Kuitca, Liliana Porter, Pablo Suárez, Leandro Erlich, Víctor Grippo y Marcos López.


ロサリオ現代美術館(アルゼンチン)

❷ ARTE CONTEMPORÁNEO ARGENTINO: ARTISTA POR ARTISTA = CONTEMPORARY ARGENTINE ART: ARTIST BY ARTIST
Curadores participantes=Curatorship: Rodrigo Alonso, Valeria González y Julio Sánchez
10,890円
Libro Arte Contemporaneo Argentino = Contemporary Argentine Art

Buenos Aires: Papers Editores, 2008.
First edition 198p., color photo plates, illus., wrps, dj New in New DJ Paperback
アルゼンチン現代アーティストたちのインスタレーション、彫刻、写真をコレクション。
Collection of installation art, sculpture and photography by a variety of contemporary Argentine artists. Features works by: Leandro Erlich, (Buenos Aires, 1973); Tomás Saraceno, (San Miguel de Tucumán, 1973); Juliana Iriart, (Buenos Aires, 1976); Osías Yanov, (Buenos Aires, 1980); Alessandra Sanguinetti, (New York, 1968); Lorena Guzmán, (Córdoba, 1978) and Elisa Strada, (Santa Fe, 1970), among numerous others. Features an analytical summary on each artist's works, in English and Spanish.

❸ Leandro Erlich. Catalogo della mostra (Roma, 3 febbraio-7 maggio 2006).
Ediz. italiana e inglese.
I. Arestizábal
6,280円

Leandro Erlich. Catalogo della mostra (Roma, 3 febbraio-7 maggio 2006). Ediz. italiana e inglese: I. Arestizábal

Mondadori Electa, 2006.
レンアンドロ・エルリッヒの展覧会図録
Un ascensore che non sale e non scende, una piscina in cui non si può nuotare, uno specchio che non riflette, una tromba delle scale visibile solo frontalmente, luci che filtrano al di sotto di una porta che, invece, si apre su una stanza buia. Luoghi comuni privati della loro essenza. È il gioco di illusioni che caratterizza le opere di Leandro Erlich, il giovane artista argentino che ha fatto della manipolazione percettiva la sua formula creativa. Il volume, curato da Irma Arestizábal, è il catalogo della mostra di Roma (Macro 3 febbraio - 7 maggio 2006) che ospita quattro installazioni ambientali dell'artista.

❹ Turismo: La Habana, Cuba (Spanish Edition)
Judi Werthein, Leandro Erlich
3,200円

Turismo: La Habana, Cuba (Spanish Edition): Werthein, Judi, Erlich, Leandro

Kent Gallery, 2003.  64pp.
2000年のハバナ・ビエンナーレの為に、アーティストのレアンドロ・エルリッヒとフディ・ヴェルテェインの二人によって行われたプロジェクトの記録。
This publication documents a project undertaken for the VII Bienal de la Habana in Cuba in November 2000. The artists created a photographic setting of an unreachable Austrian Alps landscape which they transported from their Brooklyn studios to Cuba where it was installed at La Cabaña, a historical fortress dating back to the colonial period and which in later times was used for other purposes, such as the residence of Fulgencio Batista, a jail, and, after the 1959 revolution, the headquarters of the Comandancia, led by the Che Guevara. The alpine backdrop was set up with artificial snow, skis, sleds and all other accompanying decorative items that helped create the magical illusion. Cubans residents were then invited to come and take their picture in front of the backdrop and thus completing the work of art.
Leandro Erlich was born in 1973 in Buenos Aires. His work has been shown at the Museo del Barrio in New York; the 49th Venice Biennale; the Museum of Fine Arts, Houston; and the United Nations in Buenos Aires.
Judi Werthein was born in 1967 in Buenos Aires. Her work has been shown regularly in solo shows at galleries in Buenos Aires and New York, as well as in group shows at the Bronx Museum and the National Museum of Fine Arts, Buenos Aires.

❺ Entre El Silencio Y La Violencia, Arte Contemporaneo Argentino, 26 De Noviembre De 2004 Al 13 De Marzo De 2005
4,050円

Espacio/arte BA (Arteba Fundacion), 2004
226 pages
1970年代のアルゼンチンにおける暴力とアルゼンチンの歴史の関連をアートで表現する。
Esta exposición fue concebida por encargo de arteBA Fundación para exhibir de manera institucional un conjunto representativo de arte contemporáneo argentino ante la escena internacional en las salas de Sotheby’s Nueva York en paralelo a la muestra del remate de arte latinoamericano de dicha casa en noviembre de 2003. Durante el curso de 2004 Fundación Telefónica invitó a realizar una nueva edición en su Espacio de Buenos Aires, para la cual se ofreció una versión ampliada con la participación de Juan Calos Distéfano, Juan Carlos Romero y Horacio Zabala con obras de época y ajustadas a la temática; a lo cual se agregó una publicación muy aumentada del catálogo con la participación de Oscar Terán, Daniel Link y Silvia Dolinko.

❻ En busca del sentido perdido: 10 proyectos de arte argentino, 1998-2008
Valeria Gonzalez, Baggio Gonzalo  (comp.)
5,890円

En busca del sentido perdido: 10 proyectos de arte argentino, 1998-2008: Gonzalez, Valeria. Gonzalo Baggio, (comp.)

Papers Editores, Buenos Aires, 2010
アルゼンチンアーティストによる10のアートプロジェクト。アートとエンターテイメント。
En este libro se ensaya una puesta en conjunto de diez proyectos artísticos argentinos que tuvieron lugar en viviendas particulares o en instituciones extrañas al circuito del arte.
Componen situaciones y experiencias vinculares que se confrontan con la celebración y la fusión entre el arte y la industria del entretenimiento y los servicios. Para los artistas de este libro, los pasados son cofres donde anidan sentidos perdidos; su tarea es de rescate y resignificación.  El libro incluye un DVD con el registro audiovisual de cuatro de los proyectos.

❼ Relatos de resistencia y cambio / Artistas de la Argentina.  Tales of resistance and change / Artists from Argentina
Rodrigo Alonoso. Frankfurter Kunstverein, Frankfurt. 2010
5,030円

Relatos_de_resistencia_y_cambio

Ministerio de Relaciones Exteriores, Comercio Internacional y Culto, Buenos Aires, 2010. 189pp.

2010年のフランクフルトブックフェアの招待国となったアルゼンチンを記念して、アルゼンチンの現代アーティストが行ったアート展。
On the occasion of this year’s Frankfurt Book Fair, with Argentina as guest of honour, the Frankfurter Kunstverein has been presenting the group show “Tales of Resistance and Change. Artists from Argentina” with current positions of Argentinian contemporary art. The exhibition provides insights into contemporary artistic practice over the last ten years, a period marked by political and economic tensions. Its focus lied on works and projects wherein both aesthetic approaches and political awareness were combined, and that cause social and collective situations to be reconsidered as well as initiate new forms of action. The works on show were based on shared processes in which various artists or artist groups, cultural players and activists are integrated. They point out how productive responses could be developed as consequence of a serious crisis caused by neoliberal economy.  During the opening the artist Gabriel Baggio presented his performance “Beef with Frankfurter Grüne Sauce and potatoes. (learing process)” with Dagmar Hesse-Kreindler.


Frente: Proyecto Nido. Alfombra, 2010. Retazos de tela tejida. Fondo: Ananké Asseff. De la serie Potencial, 2007. Fotografía. 200 x 127 cm. (78 ¾ x 50 pulgadas)

❽ POÉTICAS CONTEMPORÁNEAS: ITINERARIOS EN LAS ARTES VISUALES EN LA ARGENTINA DE LOS 90 AL 2010 = CONTEMPORARY APPROACHES: ITINERARIES IN ARGENTINA'S VISUAL ARTS FROM THE '90S TO 2010.
Apuntes y aproximaciones. Curaduria: Rafael Cipollini, Fernando Farina y Andrés Labaké. Texts analíticos: Roberto Echen.[et al.]
19,700円

Fondo Nacional de las Artes; Fundación YPF,, Buenos Aires, 2011
352p b/w and color plates, facs., cat., cron., appen., color pict fldg. wrps. 31cm (marginal wear in wrps., corners and spine ends bumped and worn, first pages wrinkled in lower corner not affecting text or plates; o/w very good and clean copy) .

アルゼンチン過去20年のアート
Results of research on the recent art and general account of the Argentinean visual arts in the last 2 decades. The edition comprises 12 analytical texts and a commented catalogue of more 200 artists and collectives with illustrations of some of their most paradigmatic work created in the last 15 years. Some artists include: Liliana Porter, Jorge Macchi, Fermin Eguia, RES (collective), León Ferrari, Horacio Zabala, Leonel Luna, Leticia El Halli Obeid, Gabriel Baggio, Julian D Angiolillo, Martín Bonadeo, Nicola Constantino, Gabriel Valansi amongst others. Contents: Presentación del presidente del Fondo Nacional de las Artes / Héctor Valle -- Textos analíticos -- Los cruces como espacio del arte en la contemporaneidad / Roberto Echen -- Arte y biopolitica /Andrea Giunta -- Arte contemporáneo e historia argentina / Valeria González -- Hacearte contemporáneo: historia, antagonismo y público en la era del pluralismo estético / Claudio Iglesias -- Trash: una sensibilidad de la pobreza y la sobreinformación / Inés Katzenstein -- Algunas ciudades y otras historias: Fragmentos y transcripciones / Andrés Labaké -- Tres coyunturas del activismo artístico en la última década / Ana Longoni -- Estatutos del milenio vigente: el papel de Rosario en la decantación de la situación cultural de la Argentina contemporánea / Nancy Rojas -- Del karaoke poshistórico: notas sobre Tucuman y la resurrección considerada como una de las Bellas Artes / Aldo Ternavasio -- La verdad es que somos cualquier cosa. Apuntes para una estética del siglo XXI / Rafael Cippolini -- Institución y acción en el campo artístico contemporáneo en la Argentina / Viviana Usubiaga -- Ensayo curatorial. Selección de obras y artistas / Rafael Cipollini, Fernando Farina y Andrés Labaké -- [Catalogue] -- Créditos -- Cronología / Andrea Wain -- Traducciones / Tamara Stuby. ENGLISH AND SPANISH TEXTS.

❾ RITOS DE FIN DE SIGLO: ARTE ARGENTINO Y VANGUARDIA INTERNACIONAL
JORGE LOPEZ ANAYA
10,310円

Libro RITOS DE FIN DE SIGLO. ARTE ARGENTINO Y VANGUARDIA INTERNACI

EMECE EDITORES, 2003
348 págs.

アルゼンチン・アートと国際アヴァンギャルド
Numerosas ilustraciones sobre papel satinado. Rústica ilustrada original de editor con solapas. Xul Solar. Pettoruti. Berni. La cultura modernista. Vanguardias y vanguardistas. Después de la vanguardia. Postmodernos y conceptuales. Vanguardia y postmodernidad. Ritos de fin se siglo. Vanguardia y kitsch. Videoarte. Aizenber, Alberto Greco, Kenneth Kemble, Jorge de la Vega, Minujim, Lucio Fontana, Gyula Kosice, El Madí. Ennio Iommi. Matilde Marín. Fragmentos, mitos y huellas. Victor Grippo. Fragmentos, arte de los noventa. Espejos y laberintos. Las vanguardias históricas. El nuevo espíritu de la pintura. Arte de la instalación. Crítica de la modernidad. La desmesura del arte contemporáneo. El retorno de lo real. Importante obra de consulta por uno de los más importantes críticos argentinos de arte.

❿ Avant-Garde, Internationalism, and Politics: Argentine Art in the Sixties (Latin America Otherwise)
Andrea Giunta
2,470円

Avant-Garde, Internationalism, and Politics: Argentine Art in the Sixties (Latin America Otherwise): Andrea Giunta

Duke University Press Books, 2007
Paperback: 432 pages

アルゼンチンの1960年代は、アーティスト、キュレーター、美術評論家たちは、アートと政治との融合を求めたり、ハプニングやアッサンブラージュを取り込んで、アートの定義を広げようとした。
The 1960s were heady years in Argentina. Visual artists, curators, and critics sought to fuse art and politics; to broaden the definition of art to encompass happenings and assemblages; and, above all, to achieve international recognition for new, cutting-edge Argentine art. A bestseller in Argentina, Avant-Garde, Internationalism, and Politics is an examination of the 1960s as a brief historical moment when artists, institutions, and critics joined to promote an international identity for Argentina’s visual arts.
The renowned Argentine art historian and critic Andrea Giunta analyzes projects specifically designed to internationalize Argentina’s art and avant-garde during the 1960s: the importation of exhibitions of contemporary international art, the sending of Argentine artists abroad to study, the organization of prize competitions involving prestigious international art critics, and the export of exhibitions of Argentine art to Europe and the United States. She looks at the conditions that made these projects possible—not least the Alliance for Progress, a U.S. program of “exchange” and “cooperation” meant to prevent the spread of communism through Latin America in the wake of the Cuban Revolution—as well as the strategies formulated to promote them. She describes the influence of Romero Brest, prominent art critic, supporter of abstract art, and director of the Centro de Artes Visuales del Instituto Tocuato Di Tella (an experimental art center in Buenos Aires); various group programs such as Nueva Figuración and Arte Destructivo; and individual artists including Antonio Berni, Alberto Greco, León Ferrari, Marta Minujin, and Luis Felipe Noé. Giunta’s rich narrative illuminates the contentious postwar relationships between art and politics, Latin America and the United States, and local identity and global recognition.

« 金沢21世美術館開館10周年記念「レアンドロ・エルリッヒ -ありきたりの?」 Leandro ERLICH - The Ordinary? | トップページ | El Museo del Prado y los artistas contemporáneos, Museo de Bellas Artes de Bilbao 「プラド美術館と現代美術家たち」 ビルバオ美術館で今年9月開催 »

Art Book/美術洋書」カテゴリの記事

LIBER 2010

  • Liber2010_041
    スペイン国際ブックフェアLIBER マドリッドとバルセロナで交互に開催される。
無料ブログはココログ