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2014/06/22

ヨコハマトリエンナーレ2014 出品作家アートブック:ドラ・ガルシア Dora García 

Dora García ドラ・ガルシア

1965年、スペイン・バリャドリド生まれ。 サラマンカ大学とアムステルダム王立美術館(1985-1992年)で美術を学ぶ。展示空間、パフォーマンス、双方向性をプラットフォームにして、鑑賞者、作品、空間の関係を探る。小説『華氏451度』を鏡文字で“複製”した、ヨコハマトリエンナーレ2014出品作でも見られるように、テキスト(文字)も三者をつなぐ重要な要素となっている。2011年ヴェネチア・ビエンナーレのスペイン代表作家。

マニフェスタ(ドイツ・フランクフルト、1998年)、イスタンブール・ビエンナーレ(トルコ・イスタンブール、2003年)、ミュンスター彫刻プロジェクト(ドイツ・ミュンスター、2007年)などの国際展に出品する。2011年のヴェネチア・ビエンナーレではスペイン代表作家となる。作品は、Macba(スペイン・バルセロナ)、MNCARS(スペイン・マドリッド)、MUSAC(スペイン・レオン)、SMAK(ベルギー・ガント)。GfZK(ドイツ・ライプツィヒ)に収蔵されている。

ヨコハマトリエンナーレ2014
会期 2014年8月1日(金)-11月3日(月・祝)
主会場 横浜美術館、新港ピア(新港埠頭展示施設)
アーティスティック・ディレクター森村泰昌

Dora García ドラ・ガルシア アートブック
(新本、古書の区別なく掲載しています。お問い合わせください。)

❶ Dora García: Rooms, Conversations
MUSEUM OF CONTEMPORARY ART LEIPZIG, 20 Apr-1 Jul 2007
Edited by Julia Schäfer, Dora Garcia
Jovis, 2008.
104p.
4,730円
ガルシアは、鑑賞者、作品、空間との関係を考察する為のプラットフォームとして、展示スペースを利用する。この目的の為に、ガルシアはしばしば双方向性とパフォーマンスを活用する。展示スペースを侵害させない最小限度の変更によって、、展示室は知覚経験の場となり、鑑賞者たちは感覚的な体験を感じて、展示室を去っていく。もしかしたら幾分かの猜疑心をも感じながら。
Is there an “imaginary GDR?” How reliable are our recollections? What fixed patterns are followed by fictionalization of the past? Spanish artist Dora García asks these questions in this dense collage of photographic stills, archival material from the Ministry of State Security, sections of surveillance videos and literary excerpts.

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A Dora García: Mad Marginal Number 1:From Basaglia to Brazil
Mousse Publishing, Milano, Italy (2010)
214p.
4,310円
精神科病院廃絶法180号法(通称バザリア法)の制定を推進したイタリアの精神科医フランコ・バサリアの著作を基にしたプロジェクト。
This publication is part of a broader research project, originating from the writings by Franco Basaglia, the Italian psychiatrist who promoted the Law 180 and made Italy one of the first countries to shut down mental hospitals, and a pioneer in alternative mental health care. This tradition of anti-psychiatry and the "Basaglia revolution" are for Garcia an occasion and an opportunity to investigate forms of artistic production that consciously decided to stay at the periphery of the mainstream.

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B Dora García: Mad Marginal Number 2: The Inadequate
Sternberg Press (June 2011)
432p.
5,250円
Are artists crazy? Is that a good thing? Is being an outsider a requirement for creating truly tradition-shattering art? Mad Marginal, part of the Spanish Pavilion at the 2011 Venice Biennale, is a project by Brussels-based Spanish artist Dora Garcia. She uses the tradition of anti-psychiatric and anti-institutional movements as a prism to look at the work of artists who have either consciously chosen to remain outsiders or been defined as outsiders by others. Through a series of conversations documented in this book, which is presented in the form of notebooks, Garcia explores the relationship between radical politics and radical art during the 1970s, and follows the theme to today. Includes conversations with Claudia De Michelis (Museo Laboratorio della Mente), artist Cesare Pietroiusti and Nicola Valentino (co-founder of the publishing house Sensibili alle foglie).

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C Dora García: Mad Marginal Number 3: Klau Mich
Foreword by Carolyn Christov-Bakargiev, Yolanda Romero. Text by Claire Bishop, Ellen Blumenstein, Eva Fabbris, Chus Martinez, Carmen Roll.
Walther König, Köln, 2013
216p.
4,750円
The third in a trilogy of books addressing marginality and outsider art as an artistic position, Mad Marginal Number 3 looks at the work of Spanish artist Dora García (born 1965), who explores the limits of art discourse in her text-based works.

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❸ In/Visible: Collection Productions
Edited by Béatrice Josse. Text by Béatrice Josse, Will Bradley, Giovanni Carmine, Aneta Szylak
JRP|Ringier, 2007
336p.
2,120円
This reflection on the unlikely search for an invisible masterpiece takes on a near-imposible quest. But not in vain--it provides an excuse to consider the very idea of collecting and its limits, while remaining open to doubt and pleasure. In/Visible brings together critical fictions looking at the "(almost) random paths" taken in attempts to circumscribe time, space, and history by artists including Marina Abramovic, Chantal Akerman, Lara Almarcegui, Monica Bonvicini, Marguerite Duras, Esther Ferrer, Andrea Fraser, Dora Garcia, Ann Veronica Janssens, David Lamelas, Teresa Margolles, Tania Mouraud, Karin Sander, Joëlle Tuerlinckx and Rémy Zaugg.

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❹ Dora García: The Joycean Society
Silvana Editoriale, 2013
216p.
8,520円
The Joycean Societyは、ジェームス・ジョイスの難解な作品「フィネガンズ・ウェイク」の読書クラブを描いた映画。この読書クラブは、ジェームス・ジョイスのファンや研究者たちから構成されている。ドラ・ガルシアは、読書クラブのメンバーたちの理解や認知のリアリティと、このリアリティが触れるフィクションとの関係を探る。
Dans l’ancienne brasserie de la Giudecca, l’installation The Joycean Society, prend prétexte du célèbre Finnegans Wake, le « livre sans fin » de James Joyce, pour proposer une exposition ouverte où l’objet, l’oeuvre et le public sont en relation constante, relation qui oriente et modifie la perception et le sens. Des livres amputés et transformés en sculptures, un film tourné à l’intérieur d’un groupe de lecture, un papier peint réalisé avec des fragments de pages de carnets de notes, forment les éléments du vocabulaire artistique que Dora García investit dans The Joycean Society. Ce volume, conçu en complicité avec l’artiste, est un outil de travail, un document d’images descriptives de gestes et de situations du point de vue de l’artiste. Il nous donne à lire les essais d’un groupe de curators et critiques d’art qui répondent à la démarche artistique ou qui la clarifient.

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❺ Dora García: ¿Dónde van los personajes cuando la novela se acaba?
Xunta de Galicia、2011
217p.
4,850円
Peio Aguirre: Los personajes tienen vida propia, como tales, y no paran de producir. Es como si reivindaran una vida propia, autónoma, afanándose en la producción sin fin. Dora García:... pero más fascinante aún es cómo los personajes reales se ficcionalizan, o me gusta más aún el término, menos manoseado, de se fantamasemiotizan, utilizando el término fantasma semiótico de William Gibson.

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❻ Dora García: All the Stories
Book Works, 2011
526p.
6,140円
男が、女が、声高に、世界の物語を朗読する。朗読が終わった時、すべての物語、すべての男女、すべての時間、すべての場所は、朗読者の唇の奥から通過していった…。
‘A man/ a woman recites all the stories of the world in a loud voice. When she is done, all the stories, all men and women, all time and all places will have passed through her lips...’
With the minimum of instructions and a restricted format of four lines, Dora García’s collaborative and participatory project has now collected over 2,500 stories. Ranging from mundane to the extraordinary, these four line vignettes reveal the shared fears and fantasies of the contributors, the pervasiveness of popular culture and the possibilities of the imagination.
Collected in the form of a book for the first time, this publication presents all the contributions up to 2011, and is published to accompany a live reading of All the Stories commissioned for Again, A Time Machine at Eastside Projects.
Co-published by Book Works and Eastside Projects as part of the Again, A Time Machine project.

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❼ The world according to Dora García
Editorial: Argobooks, Berlin, 2011
64p. 21 x 29,7 cm  Texts: English
3,720円
Third issue of the artist magazine published by THE OFFICE, Berlin. THE WORLD ACCORDING TO seeks to challenge an artist to work in an unfamiliar way: using any source other than his own work, he or she develops an idea, a concept, a subject or a vision which can only be realized on paper. Dora García's world version for this book is "five conversations from which she has erased herself". Conversations she had with Carmen Roll, Franco Rotelli, Nicola Valentino, Giuliano Scabia and Eduardo Passos.

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❽ Dora García: Steal this book
Paraguay Press, 2009
136 pp. 11 x 18 cm  Texts: English/Spanish/German/French
5,440円
アメリカの政治活動家で、青年国際党(イッピー)の共同創立者であるアビー・ホフマンの著書「Steal This Book(この本を盗め)」を讃えた同名の本書は、11のパフォーマンス・プロジェクトを収めている。
A tribute to Abby Hoffmann’s pamphlet of the same name, Steal this Book documents 11 recent performative projects by Dora García. Edited by François Piron, the book presents the correspondence of the artist with the various interpreters of the situations she sets up. Questions, misunderstandings and arguments, are disclosed, making the book part suspense story, part user’s manual, part script for a stand-up comedy. Steal this Book is presented in exhibitions as a sculpture meant to be stolen, but can also be found in selected bookstores.

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Courtesy: Dora Garcia

❾ Peep-Hole Sheet #03: Dora García
Generico, 2009
5,040円
Unpublished text by Spanish artist Dora Garcia Peep-Hole Sheet is a quarterly writings by artists. Each issue is dedicated solely to one artist, who is invited to contribute with an unpublished text. The texts are published in their original language, with accompanying translations in English and Italian. All images are deliberately avoided. Over time it aspires to build up an anthology of writings that might open new perspectives for interpreting and understanding our times.

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❿ Dora García: Seuils-Drempels
Ed. Versbrussel/ Wiels, 2008
unpaged(100p.). 10,5 x 15 cm. Texts: French/Flemish
4,870円
A "strolling" guide inviting the public to take a walk to the Beyond side. An architectural/urban/tourist guide to the doors of the buildings, private or public, where a community meets for spiritual purposes in the city of Brussels. An annex is added at the end, giving further explanation regarding the beliefs that were too large or too complex to be contained in the entries. All buildings are housing the community reunions at the moment of publication of this book. Some of them did not want to appear, and their wish has been respected.

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