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2012/07/24

洋才書魂126號≪エル・グレコ≫と追加タイトル 

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「書籍注文について」は上記カタログ14頁をお読みください。

[42]
Tomas Luis de la Victoria y la cultura musical en la España de Felipe III
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Alfonso de Vicente y Pilar Tomás (dirs.)
2012, CEEH y Machado Libros, with the collaboration of the Fundación El Greco 2014.
496 págs., 131 ilustrs. Colección: Los tiempos del Greco
10,230円

En 1600 Tomás Luis de Victoria dedicó una antología de composiciones polifónicas al joven rey Felipe III, entre las cuales figuraba la Missa pro victoria, una misa policoral de batalla, el género musical político-religioso por excelencia. Este hecho sirve de marco a una serie de ensayos en torno a las relaciones entre música religiosa y poder político en tiempos de los Austrias. La cultura musical de la corte de Felipe III –tanto en Madrid como en Valladolid– o de instituciones ligadas a ella como los monasterios de las Descalzas Reales y El Escorial, así como el entorno económico-social o los mecanismos de difusión de la obra de Victoria en la península Ibérica o en las colonias americanas, son objeto de análisis variados que arrojan nueva luz sobre la producción del polifonista castellano y ponen de relieve su singularidad en aquella época.

Si las aportaciones personales e institucionales de Felipe III a la actividad musical cortesana han quedado oscurecidas en la historiografía por la sombra del reinado anterior, lo mismo puede decirse de la figura de Victoria: considerado hoy el más importante compositor español del siglo XVI y memoria sonora de la España del Rey Prudente, produjo sin embargo dos de sus libros más representativos (el citado de 1600 y el Officium defunctorum) ya bajo Felipe III. Situándolo correctamente en su tiempo, este libro traza a la vez la fortuna crítica de este compositor, estudiando la recepción de su música a lo largo de los siglos.

[テレビ放映]
テレビ東京/2012年7月21日(土)夜10時-10時30分
KIRIN~美の巨人たち~ エル・グレコ 「無原罪の御宿り」
エル・グレコ作『無原罪の御宿り』絢爛たる色彩と光の中、天へと上る聖母マリア。しかしその体は奇妙に捩れ、不自然に伸びている。トレドを愛した異邦人の画家がこの絵に託したものとは、一体何か?
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[41] EL GRECO : Die Erfindung des Laokoon
Schaffer, Anette
2012年9月刊行予定
9,010円
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Basel: Schwabe, 2012. 28cm., hardcover, ca. 236pp., 60 illus., 1 in color. Summary: Das hauptsächlich in Toledo entstandene Werk des Griechen El Greco (1541–1614) übt auch heute eine ungebrochene Faszination aus. Vielfältige Anregungen der byzantinischen, venezianischen, römischen und spanischen Kunst verarbeitend, gelangte der Maler zu einer einzigartigen Freiheit in Farbgebung, Komposition und Figurenfindung. Im Gemälde Laokoon, das im Mittelpunkt dieser Studie steht, griff El Greco auf ein Motiv zurück, das seit dem aufsehenerregenden Fund der vatikanischen Laokoon-Gruppe im Jahre 1506 grosse Popularität genoss. Im Unterschied zu anderen Künstlern sah der Maler jedoch von einer Übernahme der Komposition des antiken Meisterwerks ab und besetzte die Szene durch eigene Figurenerfindungen. Zudem erscheint im Hintergrund seines Gemäldes anstelle des antiken Troja ein zeitgenössisches Porträt von El Grecos Wahlheimat Toledo. Das Buch zeigt auf, welche künstlerischen und kunsttheoretischen Implikationen mit diesen Verstössen gegen die Tradition verbunden waren. Die Berücksichtigung von El Grecos Kunstkommentaren erlaubt uns, seine persönliche Haltung gegenüber der Antike zu erschliessen. Entgegen bisherigen Interpretationen des Bildes, die zumeist von der theologischen Lehre der Gegenreformation als zentralem Referenzrahmen ausgingen, wird hier nach dem Erfindungspotenzial des Künstlers im Zusammenhang mit historischen Konzepten der Novitas gefragt. Ein weiteres Kapitel widmet sich dem Problem des Stadtsubstituts. Unter Einbezug der spanischen Historiographie der Frühen Neuzeit lässt sich das Gemälde im damals aktuellen Diskurs um die Identität der Stadt Toledo verorten.

[40] El Greco
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National Gallery London, 2005. Softcover. 320 pages
Museum Exhibition Catalogue.
3,470円 USED
El Greco (1541–1614), born Domenikos Theotokopoulos, was one of the most fascinating and distinctive artists of the sixteenth century. His works are immediately recognizable for their brilliant colors, elongated figures, and spiritual intensity. Initially trained in Crete, in around 1567 El Greco moved to Italy where he purportedly studied with Titian. A decade later he is documented in Toledo (south of Madrid), and he spent the rest of his long life in Spain. His paintings and writings offer a thoughtful, frequently inspired response to the varied environments in which he worked—and they reveal that he was deeply engaged with the religious and artistic thinking of his times.This lavishly illustrated book—the first comprehensive English-language publication on El Greco in many years—addresses the full range of the artist’s work in painting and sculpture, from his Byzantine icons to his late altarpieces. It considers his personality from both a religious and intellectual point of view, and presents the artist’s religious, mythological, genre, landscape, and portrait works, providing the historical context in which they were made.

[39] EL GRECO's Pentecost in a New Context
Author: Kagan, Richard (et al)
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Dallas: Meadows Museum Southern Methodist University, in association with Museo Nacional del Prado, Madrid, 2010. 30cm., hardcover, 128pp. illus., most in color. Spanish-English text.
7,440円
Includes: R. Kagan "El Greco in Toledo: the Artist’s Clientele," L. Ruiz Gómez "Pentecost in the Altarpiece of the Colegio de Doña María de Aragón: The Synthesis of El Greco’s Final Style," H. Kallendorf "Flaming Tongues: Valences of Pentecost in Early Modern Spain," R. Alonso Alonso "El Greco’s Painting Technique: The Restoration of Pentecost".

[38] Domenikos Theotokopoulos 1900, el Greco
Lavín Berdonces, Ana Carmen
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2009, T.F. Editores, 180 páginas; 25x19 cm
6,200円 USED
Editado con motivo de la exposición de El Greco 1900 que se le celebra en el Museo del Palacio de Bellas Artes de México (2 sept/2 nov 2009), este catálogo recoge una cuidada selección de las mejores obras que custodia el Museo del Greco de Toledo. La publicación muestra la riqueza de la obra del Greco y su intrínseca relación con la ciudad de Toledo en un momento –el comienzo del siglo XX– en el que el cretense comienza a despertar el interés de estudiosos y marchantes de arte. 1900 marca la fecha simbólica en la que Domenikos Theotokopoulos abandona el letargo en el que había estado sumido durante tres siglos para pasar a ser encumbrado entre los genios de la pintura universal. Creta, Venecia y Roma, lugares del sol, del arte y del mito, acompañan a Toledo en la peripecia vital y artística de pintor de finales del siglo XVI, quien llega a España en 1577 y crea su estilo propio e inconfundible.

[37] EL GRECO
XAVIER BRAY, CHRONOLOGY BY LOIS OLIVER
El_greco_national_gallery
2004, THE NATIONAL GALERY (Yale University Press), 46pp.
3,560円 USED
In the fall of 2003, a highly acclaimed exhibition of works by El Greco (1541—1614) was on view at The Metropolitan Museum of Art. The show's next venue is the National Gallery, London. As this book and the landmark exhibition demonstrate, El Greco is of perennial interest to museum audiences and the general public. He was a fascinating and esteemed artist in his own time, but for nearly four hundred years he was derided, misunderstood, or simply forgotten. The book follows El Greco from his native island of Crete to Venice, Rome, Madrid, and then Toledo, the ecclesiastical capital of Spain. The artist's unique ability to assimilate different artistic techniques and approaches to religion and philosophy enabled him to develop one of the most original styles of painting in the history of European art. Despite his highly successful career, El Greco was unappreciated for centuries after his death, and the book examines how his genius came to light again in the nineteenth century. For those looking for an excellent introduction to the life and work of this great artist, El Greco is a perfect choice.

[36] The origins of el Greco icon painting in Venetian Crete
Editor : Drandaki, Anastasia
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2010, New York,  Onassis Foundation
25 cm, 131pp.
2,880円
The Origins of El Greco focuses on the evolution of the multifaceted relationship of Cretan painters with Western art during this rich period. The icon painters in the workshops on Crete in the 15th and 16th centuries - the setting in which El Greco was trained - were renowned for their skill in painting impeccable panels not only in the traditional Byzantine manner but also in a style inspired by Western models. The Origins of El Greco presents an extraordinary group of 15th and 16th-century paintings, including works by El Greco. The color-illustrated catalogue features detailed descriptions of all 46 masterpieces included in the exhibition, some of them published for the first time, as well as 3 informative essays: Anastasia Drandaki, Curator, Byzantine Collection, Benaki Museum, Athens writes on "Between Byzantium and Venice: Icon Painting in Venetian Crete in the Fifteenth and Sixteenth Centuries"; Olga Gratziou, Professor of Byzantine Art and Archaeology, University of Crete writes on "Cretan Architecture and Sculpture in the Venetian Period"; Nicos Hadjinicolaou, Professor Emeritus in Art History, University of Crete, and Honorary Fellow of the Institute for Mediterranean Studies, writes on "Early and Late El Greco".

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