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2011/11/23

メキシコ近代美術の作家たち ディエゴ・リベラ Diego Rivera

one Diego Rivera: Murals for The Museum of Modern Art

Leah Dickerman, Anna Indych-Lopez. 2011, New York. 148pp.

In 1931, Diego Rivera was the subject of The Museum of Modern Art's second monographic exhibition, which set new attendance records in its five-week run. The Museum brought Rivera to New York six weeks before the show's opening and gave him on-site studio space. There he produced five "portable murals" --large blocks of frescoed plaster, slaked lime and wood that feature bold images drawn from Mexican subject matter and address themes of revolution and class inequity. After the opening, to great publicity, Rivera added three more murals, now taking on New York subjects through monumental images of the urban working class and the city during the Great Depression. Published in conjunction with an exhibition that brings together key works made for Rivera's 1931 show, this catalogue casts the artist as a highly cosmopolitan figure who traveled between Russia, Mexico and the United States and examines the intersection of artmaking and radical politics in the 1930s. Illustrated with reproductions of each panel as well as related paintings, drawings, prints and documentary photographs, the book's essays investigate the international politics of muralism, Rivera's history with MoMA, the iconography of the portable murals and technical aspects of the artist's working process.

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two Diego Rivera: Science and Creativity in the Detroit Murals/Ciencia Y Creatividad En Los Murales De Detroit 

McMeekin, Dorothy. 1986, Michigan. 71pp. English/Spanish.

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three Muralism Without Walls: Rivera, Orozco, and Siqueiros in the United States, 1927-1940

Anna Indych-Lopez. 2009, Pittburgh. 250pp.

Examines the introduction of Mexican muralism to the United States in the 1930s, and the challenges faced by the artists, their medium, and the political overtones of their work in a new society.

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four Diego Rivera: The Cubist years

Ramon Favela. 1984, Phoenix. 176pp.

 

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art Diego Rivera (1886-1957) ディエゴ・リベラ グアナフアト生まれ。3歳から絵を描き始める。1896年から1905年まで、国立美術学校で学ぶ。後援者で画家のヘラルド・ムリージョ(ドクトル・アトゥル)の力添えで、1907年個展を開く。ポリフィリオ・ディアス大統領からの奨学金で、スペインに渡る。ヨーロッパで、ルネサンス、キュビスム、前衛主義の作品に接する。作品には、新印象派、セザンヌの作品、フォーヴィズム、キュビスムの研究と分析の成果が表れている。1922年最初の壁画作品である《創造》が、国立予科高等学校ボリバル円形講堂のために描かれた。同年、革命的技能労働者・画家・版画家・彫刻家組合の一員となる。1930年に渡米し、サンフランシスコやデトロイト、そしてニューヨークのロックフェラーセンターの壁画を制作したが、この作品は塗り潰された。1938年、リベラとアンドレ・ブルトンは、「独立革命芸術宣言」に署名。1957年に亡くなるまで、壁画家、イーゼル画家として、リベラは生涯を通じて政治的なテーマを模索し続けた。

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